آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)
مجالی برای...
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آنا یوردوم و آدرس tabrizli.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





با عرض پوزش از تمامی بازدید کنندگان محترم و گرامی وب، به علت مسافرت، تا چند روز آینده نمیتونم آپ کنم... به بزرگی خودتون ببخشید.

امیدوارم سال جدید خوبی رو در پیش داشته باشید و برایتان آرزوی سلامتی و بهروزی را دارم... مواظب خودتون باشید...

و این هم آخرین پست 91:

چند کارت پستال نوروز 92

تقدیم به بازدید کننده های عزیز سایت تبریزلی

 کارت پستال عید نوروز 92 -پوستر عید نوروز-www.jazzaab.ir

 برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 

 


برچسب‌ها: کارت پستال, جدید, سال, نوروز, مبارک, 91, 92,
ادامه مطلب
[ 28 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

آئین تجلیل از تیم برتر نیم قرن تبریزدر سینما ناجی تبریز برگزار شد

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 

 


موضوعات مرتبط: اخبار فرهنگی، اخبار گزارشی، ،
برچسب‌ها: تجلیل, تیم, برتر, نیم قرن, تبریز, کریم باقری,
ادامه مطلب
[ 26 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

 File:Hippocampus.jpg

کندترین ماهی دریا اسب دریایی است که باسرعت ۰٫۰۱۶ کیلومتر بر ساعت شنا می‌کند...!!! (در تصویر)

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که هیچ چیز، حتی نور هم نمی‌تواند از میدان گرانشی آن بگریزد...!!!

  


موضوعات مرتبط: آیا می دانستید که... ؟، ،
برچسب‌ها: آیا می دانستید که, , , !!!,
[ 26 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

مجموعه سورتمه سواری تبریز افتتاح شد

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

  


موضوعات مرتبط: اخبار گزارشی، تصاویر مناطق تفریحی، پارکها و مجتمع های خرید، ،
برچسب‌ها: سورتمه سواری, مجتمع, تبریز, افتتاح, ,
ادامه مطلب
[ 25 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

ششمین جشنواره مطبوعات و رسانه های آذربایجانغربی

زهرا طالعی عکاس پایگاه اطلاع رسانی آناج در استان آذربایجانغربی در ششمین جشنواره مطبوعات و رسانه های آذربایجان غربی موفق به کسب مقام اول بخش عکس خبری شد.

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 


موضوعات مرتبط: اخبار فرهنگی، ،
برچسب‌ها: آناج, خبرنگار, ششمین, جشنواره, مطبوعات, رسانه ها, آذربایجان غربی, زهرا طالعی,
ادامه مطلب
[ 24 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

 به مناسبت سالروز تولد پروین اعتصامی

ناگفته های فراوانی از شعر و اندیشه پروین همچنان باقی است

خبرگزاری آناج:

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تبریز گفت: با این موضوع که از پروین نسبت به شعرای دیگر کمتر یاد می شود موافق نیستم، گرچه نکته های ناگفته فراوانی از شعر و اندیشه پروین همچنان باقی است.

در ادب فارسی هیچ زن شاعری شهرت پروین اعتصامی (1320-1285 هجری شمسی) را نیافته است. شعر پروین از برجسته ترین نمونه های «شعر تعلیمی» معاصر محسوب می شود. در دیوان او از 248 قطعه شعر، 65 شعر حالت مناظره دارد و از این جهت نیز شعر پروین شاخص و ممتاز است. 25 اسفند سالروز ولادت این بانوی شاعر تبریزی است؛ در تقویم رسمی ایران این روز، روز بزرگداشت پروین اعتصامی نامگذاری شده است. به همین مناسبت گفت و گویی داشتیم با احمد محمدی، استاد دانشگاه پیام نور تبریز که در زیر می خوانید:

جایگاه پروین اعتصامی در ادبیات و عصر حاضر کجاست و در بین مخاطبان شعر چقدر شناخته شده است؟
● پروین اعتصامی نسبت به شعرای هم عصر و هم تراز خود از شهرت و معروفیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار است. دلیل اصلی این امر به سادگی بیان و زبان اشعار وی برمی گردد؛ زیرا در دیوان او کمتر با کلمه و عبارت ثقیل و دور از ذهن مواجه می شویم. واژه های شعر او عمدتاً ساده و از جنس واژه های محاوره و قابل فهم برای اکثر مخاطبان است. به همین جهت غالب خوانندگان شعرهای این شاعر، بدون مواجه با کوچکترین مشکلی در فهم اشعار وی به مطالعه دیوانش اقدام می کنند و از آن لذت می برند. از حیث مضمون نیز اکثر مضامین شعر پروین، بیان مسائل جامعه و اقشار مختلف اجتماع است. پندها و ارشادات مستقیم و غیرمستقیم وی درباره معضلات مختلف جامعه برای اکثر مخاطبان شعر وی مفید و قابل تأمل است.

پیشنهاد شما برای معرفی بهتر وی چیست؟
● جهت معرفی بهتر این شاعر، می توان با برگزاری سمینارها و کنگره های مختلف در سطوح آکادمیک و معتبر، به واکاوی دقیق تر اندیشه های وی همت گمارد. همچنین با سوق دادن دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری درباره شعر پروین و مقایسه مضامین آن با سایر شعرای میهنی و غیرمیهنی به تحلیل موشکافانه اشعار وی اقدام نمود.

چرا از وی نسبت به شاعران دیگر کمتر نام برده می شود؟
● من به شخصه با این موضوع که از پروین نسبت به شعرای دیگر کمتر یاد می شود موافق نیستم. با اندکی جستجو در فضای مجازی و مجامع علمی و دانشگاهی متوجه خواهیم شد که میزان توجه پژوهشگران به شعر و اندیشه پروین اعتصامی اگر بیشتر از شعرای هم عصر خود نباشد، کمتر از آن هم نیست. با این وصف، نکته های ناگفته فراوانی از شعر و اندیشه پروین همچنان باقی است.

آیا پروین اعتصامی می تواند الگویی برای زنان جوان باشد؟
● پروین در اشعار خود از حریم خانواده و ضرورت حفظ و صیانت از آن به کرات بحث به میان آورده است. مضامین اخلاقی در دیوان وی از قبیل صداقت، پرهیز از ظلم، دوری از نفاق و تزویر، رعایت حقوق دیگران موج می زند که می تواند برای تمامی مخاطبان دیوان وی و به ویژه زنان، الگو و اسوه تلقی گردد. از نکات مهم اشعار وی، پرداختن مستقیم و غیرمستقیم به معانی و مضامین آیات قرآن کریم با زبانی لطیف و با اشراف علمی قابل قبولی می باشد؛ که این موضوع بر اهمیت شعر او و استفاده از مضامین آن به عنوان الگویی صحیح برای حرکت در مسیر عدالت و مساوات می افزاید.

کلام آخر...
● در دنیای متمدن امروزی که اهتمام اساسی نوع بشر برای حل مجهولات بی شمار زندگی ماشینی است، توجه به شعر شاعران لطیف طبعی چون پروین اعتصامی و بهره مندی از آموزه های اخلاقی آن، می تواند بر طراوت و لطافت ایام حیات بیفزاید:

  
گویند عارفان هنر و علم کیمیاست وان مس که گشت همسر این کیمیا طلاست
فرخنده طائری که بدین بال و پر پرد همدوش مرغ دولت و هم عرصه هماست
وقت گذشته را نتوانی خرید باز مفروش خیره کاین گهر پاک بی بهاست
گر زنده ای و مرده نه ای، کار جان گزین تن پروری چه سود چو جان تو ناشتاست

 


موضوعات مرتبط: اخبار فرهنگی، ،
برچسب‌ها: سالروز, تولد, پروین اعتصامی,
[ 24 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

از سلسله آئین های آذربایجان

چهارشنبه سوری

چهار آتش افروزی در چهار چهارشنبه به عدد رمزی چهار اشاره دارد. فیثاغورث عدد چهار را اصل و ریشه طبیعت جاودان می داند. چهار طبع انسانی، چهار عنصر حیات ، نشان از وجهی مهم و مثبت دارند که اگر چه به تدریج شکل گرفته، اما امر واحدی است.

بنابراین عدد چهار در این آیین، حکایت از چهار وجه طبیعت دارد که به تدریج عنصری واحد یعنی طبیعت، سال، مکان یا هر پدیده چهار وجهی را می سازند. به این ترتیب که اولین چهارشنبه منسوب به باد است و در آن نیز باد می آید. دومی خاک، سومی آتش و سرانجام آب که در این زمان از یخ بستن خاک کاسته می شود و زمین نفس می کشد. صبح آخرین چهارشنبه سوری مردم بر سر آب رفته و از روی آن می پرند و می خوانند:

آتیل ماتیل چرشنبه( عاطل و باطل شود چهارشنبه)

بختیم آچیل چرشنبه(بختم بازشود چهارشنبه )

اگر آب را نماد باروری بدانیم، آخرین چهارشنبه اسفند با باروری طبیعت همراه است. در روستاها معتقدند که چهارشنبه آخر سال، «چرشنبه خاتون» است. به همین دلیل زنان بالای اجاق خوراک پزی با آرد شکل زنی زیبا را می کشند و زیر آن یک آینه و شانه می گذارند تا وقتی چهارشنبه خاتون آمد سرش را شانه بزند. چهارشنبه خاتون تأکیدی بر بارور شدن زمین در آخرین روزهای اسفند است. در میان مردم آذربایجان شرقی ، هر یک از چهارشنبه ها نامی دارند.

مفصل ترین مراسم ، متعلق به آخرین چهارشنبه سوری است که در آن شب حتماً برنج سفید پخته و به همراه آجیل و شیرینی بر سفره می گذارند. پسران جوان یا نوجوان شالی برداشته و از سوراخ بالای بام خانه ( که عمدتاً برای تعویض هوا و خارج شدن دود تنور تعبیه شده) شال خود را پایین می اندازند. صاحبخانه نیز به فراخور حال خود، مقداری آجیل، شیرینی یا تخم مرغ در گوشه شال می بندد تا پسر آن را بالا بکشد. چنانچه پسر، خواهان دختر خانواده باشد، شال را بالا نمی کشد. چنانچه خانواده ی دختر راضی باشد، نشانه ای از دختر را به شال می بندند.

رسم شال اندازی در بیشتر نقاط آذربایجان رایج بود و هنوز هم در بعضی از روستاها انجام می شود.

صبح آخرین چهارشنبه ، زنان بر سر رود یا چشمه رفته ، کوزه ها را پر از آب می کنند. آنها خود زودتر ازهمه از روی آب می پرند، گاه دام ها را برای گذشتن از آب به سرچشمه یا رود می برند. از آبی که از آنجا آورده شده، برای خمیر کردن ، روشن کردن سماور و یا پختن غذا استفاده می شود.

از جمله مراسم دیگری که در این روز معمول است، فرستادن خوانچه ای از میوه و شیرینی برای عروس خانواده است. در شب چله نیز خوانچه ای نظیر همین فرستاده می شود.

خوردن هفت دانه ی روغنی، شیرینی یا غله نیز از مراسم رایج مربوط به چهارشنبه سوری در آذربایجان شرقی است. درست کردن هفت نوع خوراکی شیرین ( هفت لون) در این روز معمول است. در بعضی نقاط، شیرینی گلابیه، گردو، بادام، پسته، میوه، سیب، پرتقال و نخود و کشمش ، ترکیب هفت لون را تشکیل می دهند.

دو رسم جالب در آخرین چهارشنبه سال در

آذربایجان شرقی دیده شده که حاوی نکات رمزی و نمادین بسیار است. در روستای قوریجان، زنان داخل پوست گردو، شمع روشنی می گذارند و آن را روی آب به صورت شناور رها می کنند. در همان حال پسرانی که نیت کرده اند، صبح زود در آب شنا می کنند. دومین رسم به عشایر کلیبر برمی گردد. آنها در چهارشنبه سوری ، صبح زود در دو نقطه مقابل یکدیگر با فاصله ای نه چندان زیاد از هم ، آتش بزرگی بر می افروزند و دام هایشان را از میان دو آتش عبور می دهند. پس از آن از آبی که از نهر آورده اند به حیوان ها می دهند.

 


موضوعات مرتبط: آداب و رسوم مردم آذربایجان، ،
برچسب‌ها: چهارشنبه سوری, آذربایجان, شرقی, رسوم,
[ 24 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]
 
شیـر و رفقـاش نشسته بودن و خوش میگذروندن.....

بین صحبت شیره نگاهی به ساعتش میندازه و میگه:

"آُه! اُه! ساعت 11 شده! باید برم! خانم خونه منتظره!"

گاوه پوزخندی میزنه و میگه: "زن ذلیلو نیگا ! ادعاتم میشه سلطان جنگلی!"

شیر لبخند تلخی میزنه و میگه:

"توی خونه یه شیـــر منتظرمه...! نه یـه گاوی مثـل تــو....!!!!"
 

بسلامتی همه شیــــر صفت ها...
 
و ... مردادی ها...

  


موضوعات مرتبط: نکته انحرافی، ،
برچسب‌ها: مرداد, شیرصفت, شیر, گاو, نکته انحرافی,
[ 24 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

خبر مهم هوا فضا:

 

به گزارش تبریزلی:

 امشب بزرگترین پروژه ستاره شناسی دنیا در شیلی(آتوکاما) راه اندازی رسمی میشود...

66 تلسکوپ غول پیکر عصر جدیدی از اکتشافات فضایی را در پیشروی ما قرار خواهد داد...

در پست جداگانه ای بصورت مفصل به این مبحث خواهم پرداخت.

 

 


موضوعات مرتبط: اخبار جهان، ،
برچسب‌ها: بزرگترین, پروژه, ستاره شناسی, دنیا, شیلی,
[ 23 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

توجه:

(این پست صرفاً به خاطر احترام برای مخاطبین کاتولیگ وب، و یا برای افرادی که این خبر رو پیگیری میکنن بوده، و به هیچ عنوان تبریزلی این نوع مراسم(ماهیت معنوی و وجودی) را نه تائید و نه رد میکند...)

 

<<<کلیسای سیستین، گزارش زنده از مراسم انتخاب پاپ توسط تبریزلی>>>

  ***همواره صفحه خود را ریفرش کنید تا اخبار زنده را دریافت نمائید***

 

ساعت:

 21:00 به وقت ایران

 

بالاخره کلیسای مرکزی دود سفید بیرون داد، و پاپ جدید رو انتخاب کرد...

 

22:43 به وقت ایران:

بله کاردینالها به بالکونی اومدن...

آبموس پاپام...

نام پاپ جدید:

جرج ماریو برگوگلیا از بوینس آیرس آرژانتین(ملقب به پاپ فرانسیس)

 

22:53

 پاپ روی بالکونی اومد...

پاپ داره برای حاضرین سخنرانی میکنه...

میگه:

... من امیدوارم که راهی رو که ما امروز قدم در اون میذاریم باید همدیگر رو همراهی کرده و در این شهر زیبا و کلیسای زیبا به موفقیت برسیم...

... من رو دعا کنید....

اجازه بدین سکوت کنیم و شما برای من دعا کنید....

حاضرین سکوت کردند...

 همه دست زدند...

حالا من هم برای همه دعا میکنم....

پاپ داره دعا میکنه و حاضرین آمین میگن...

همه دست زدند...

 آهنگ مخصوص نواخته شد...

مراسم معرفی تمام شد...

23:05

ناقوس ها به صدا در آمدند...

 

*****

 

بیوگرافی مختصر جرج ماریو برگوگلیا:

اهل آرژانتین

77ساله - فرزند یک کارگر(راه آهن) -

پدرش یک مهاجر ایتالیایی به آمریکای جنوبی بود -

 

 


موضوعات مرتبط: اخبار جهان، ،
برچسب‌ها: پاپ, جدید, گزارش, زنده, انتخاب شد, تبریزلی,
[ 23 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

با تساوی دیروز در دوحه، و با کسب یک امتیاز با ارزش خارج از خانه،

تراکــتور  باز هم در صدر گروه قرار گرفت.

 

 


موضوعات مرتبط: اخبار ورزشی، ،
برچسب‌ها: تراکتور, تراختور, تساوی, صدر, گروه,
[ 23 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

بعد از راه اندازی بخش های ماوراء، ترفندهای خانه داری، بارداری و بچه داری و کلی بخش جدید و متنوع، حالا بخش جالب و جدید راهنمای خرید به وب تبریزلی اضافه می گردد، امید است موجبات رضایت شما عزیزان فراهم گردد.

با تشکر - عبداله رضوی

 

راهنمای عملی خرید تلویزیون های صفحه باریک

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 

 


موضوعات مرتبط: راهنمای خرید لوازم صوتی و تصویری خانگی، ،
برچسب‌ها: راهنما, علمی, خرید, تلویزیون, صفحه, باریک,
ادامه مطلب
[ 23 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

تزئین سفره هفت سین با تخم مرغ

تزیینات تخم مرغ مخصوص سفره هفت سین

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 


موضوعات مرتبط: نکات خانه داری، دکوراسیون خانه، سفره آرایی ها نوروزی و...، ،
برچسب‌ها: تخم مرغ, تزئین, سفره هفت سین,
ادامه مطلب
[ 22 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

مدلهای تزئین سفره مخصوص عید(سفره هفت سین)

تزیین سفره هفت سین , سفره هفت سین 92

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 


موضوعات مرتبط: نکات خانه داری، دکوراسیون خانه، سفره آرایی ها نوروزی و...، ،
برچسب‌ها: تزئین, سفره, هفت سین, عید, مخصوص,
ادامه مطلب
[ 22 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

احداث 30 كارواش موبایلی در 30 نقطه شهر تبریز

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 


موضوعات مرتبط: اخبار گزارشی، ،
برچسب‌ها: احداث, اولین, کارواش, موبایلی, ایران, در تبریز,
ادامه مطلب
[ 21 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

چطور کودکان را علاقه مند به مسواک زدن بکنیم ؟

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 

 


موضوعات مرتبط: ترفندهایی برای کودکان، ،
برچسب‌ها: کودک, مسواک, علاقه, چطور,
ادامه مطلب
[ 21 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

چند ترفند جالب خانه داری(جدید)

 nokate khane dari asanbin

برای دیدن کل مطلب این پست بر روی "ادامه مطلب" در زیر کلیک کنید:

 


موضوعات مرتبط: نکات خانه داری، دکوراسیون خانه، سفره آرایی ها نوروزی و...، ،
برچسب‌ها: ترفند, نکات, خانه داری, جدید,
ادامه مطلب
[ 21 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

۱۸ واقعیت عجیب در مورد بدن انسان / اینفوگرافیک

human body 18 amazing facts infographic ۱۸ واقعیت عجیب در مورد بدن انسان / اینفوگرافیک

 


موضوعات مرتبط: مطالب جالب، ،
برچسب‌ها: 18 واقعیت, عجیب, بدن, انسان, اینفوگرافیک, جالب, مطالب,
[ 20 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

 لطفاً به آدرس زیر رفته و در نظرسنجی سایت انتخاب به تراکتور رای بدید:

http://www.entekhab.ir/fa/services/9


موضوعات مرتبط: یادداشت وبمستر، ،
برچسب‌ها: تراکتور, تراختور, رای, نظرسنجی,
[ 20 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

اوج مهمان نوازی در تهران...

حمله هواداران استقلال به هواداران تراکتور

 

دیدار تراکتورسازی و استقلال حواشی فراوانی داشت که یکی از آنها بدرفتاری نیروری انتظامی و هواداران استقلال با میهمانان سرخ پوششان بود.

 

 

 

 

 

منبع: آناج و نصر نیوز

 

یادداشت تبریزلی:

...حالا اگر این اتفاقات تو تهران می افتاد، خدا میدونه چه قصه ها، داستانها و تیلیغات منفی وسیعی علیه تراکتور و هوادارانش به راه مینداختن... و مافیا و لابی های آنچنانی از این حربه به صورت تمام و کمال سوء استفاده میکردن...

فقط میتونم بگم متاسفم برای بعضی ها...

متاسفم برای جناب آقای مزدک میرزایی که حتی اخلاق گزارشگری رو هم حفظ نکرد... اگر گزارشگر مثلاً ملی و حرفه ای ما اینجوری باشه، وای به حال گزارشگران آماتور و شهرستانی... !!!

و نهایتاً آفرین به بازیکنان و هواداران تراکتور و آذربایجانی... و نیز خبرگزاری های مختلف آذربایجان که بسیار زحمت کشیدند...

عبدا... رضوی

 


موضوعات مرتبط: اخبار ورزشی، ،
برچسب‌ها: تراکتور, تراختور, استقلال, حمله, هواداران, اخلاق, ادب, تهران, تبریز, تبریزلی,
[ 20 / 12 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بهترین ها و مهمترین ها را در این وب بخوانید...
موضوعات وب
امکانات وب